Nudie Jeans

Nudie Jeans is gebaseerd op een idee. Dit idee is op zijn beurt samengesteld uit verschillende concepten, overtuigingen en een flinke portie ouderwetse vechtlust. Het streven om het tegenovergestelde te doen was een van de belangrijkste redenen waarom het merk is opgericht, hoewel het geen doel op zich is. Het was eerder de passie voor droge denim die het merk in die richting stuurde. De ruwe, onbehandelde stof was destijds in de vergetelheid geraakt en was niet gewild bij het publiek.

De milieufilosofie van Nudie Jeans was al aanwezig voordat de eerste collectie werd ontworpen. Biologisch katoen bestond toen al een tijdje, maar min of meer als een voorbijganger. De vraag naar deze stoffen nam af. Het aanbod volgde. Nog een kans om het tegenovergestelde te doen. Gedreven door overtuiging en vastberadenheid begon het proces voor een volledig biologisch denimmerk. Het aandeel duurzame materialen is in de loop der jaren toegenomen en sinds 2012 wordt alle Nudie Jeans-denim gemaakt van 100% biologisch katoen.

In tegenstelling tot biologisch katoen is conventioneel katoen verantwoordelijk voor 25% van het mondiale gebruik van kunstmatige pesticiden, maar bestrijkt het slechts 3% van de landbouwgrond. Voor het verkrijgen van één kilo conventioneel katoen zijn evenveel synthetische meststoffen, pesticiden en biociden nodig.

Het meest milieuvriendelijk zou zijn als we allemaal naakt zouden gaan, ons eigen voedsel zouden verbouwen en onze intuïtie om advies zouden vragen in plaats van aan een orakel uit Silicon Valley. Zo ver reikt ons milieubeleid niet. Wij maken nog steeds jeans. Het is onze passie. Maar we hebben ervoor gekozen om ons product op een eerlijke en ethische manier te vervaardigen. Een kans die elk bedrijf krijgt, maar die te weinig bedrijven benutten.

Nudie Jeans